بسیج سازندگی طلیعه و آغاز | ||||||
ایسکانیوز: رهبر معظم انقلاب اسلامی طی بیاناتی در تاریخ 17/2/79 در جمع فرماندهان ارشد سپاه و بسیج فرمودند:«.. این سه ماه تابستان بچهها بیکارند. عدهای بعد از تابستان بیکارند. پشت کنکوریها و ... اینها را سازماندهی کنید. | ||||||
ایشان در ادامه طی نامهای در تاریخ 26/4/79 خطاب به رئیس جمهور (وقت) فرمودند: «طرح [بسیج سازندگی] به منظور استفاده از نیرو و نشاط جوانان برای سازندگی کشور در اوقات فراغت به درخواست اینجانب فراهم شده است ... اجرای طرح متوقف در تامین بودجة لازم از سوی جنابعالی است ... امید است با اقدام لازم در این باب فرصت ایام فراغت جوانان در تابستان مغتنم شمرده شود و کمکی به سامان یافتن امور کند. انشأالله» متعاقب آن طی هماهنگی انجام شده با وزارت جهاد سازندگی، جهت تحقق تدابیر مقام معظم رهبری در راستای به کارگیری جوانان در عرصههای سازندگی برنامهریزی لازم صورت گرفت و در تابستان همان سال با وجود فرصت کم، تعداد قابل توجهی در عرصههای مختلف به کارگیری شدند و معظمله طی صحبتهایی که در اولین روز سال 1380 در مشهد مقدس داشتند فرمودند: «سال گذشته مایک تجربه کوچکی کردیم. قبل از تابستان، من از بسیج سپاه پاسداران وجهادکشاورزی مشترکاً خواستم یک برنامهریزی فوری بکنند برای تابستان جوانها، خیلی هم نخواستیم تبلیغاتی کنیم و با سر و صدا آن را مطرح کنیم، بعد از تابستان گزارشی که به من دادند شگفتآور بود. اسم آن رابسیج سازندگی گذاشتیم. نیروهای بسیج بانیروهای جهادسازندگی که امسال دروزارت جهادکشاورزی ادغام شدند، همکاری کردند و امسال هم از قبل به این سازمان سفارش کردم یعنی بسیج و جهاد کشاورزی و آموزش وپرورش. از همین جا توصیه میکنم برنامهریزی کنند میتوانند کارهای موقت برای جوانان حتی در دورة تابستان به میزان زیاد پیدا کنند. زمینة اشتغال در کشور ما بسیار زیاد است و همت وتلاش پیگیر مسئولان لازم است تا این خیل جوانان رابه کارهای مولد وپیش برنده مشغول وسرگرم کند.» ایشان در بازدیدی که از نیروی مقاومت در سال 1384 داشتند اظهار نمودند: «یک نکتة دیگری که من روی آن تاکید میکنم مسئلة بسیج سازندگی است. بسیج سازندگی، [را] شما در ردیف کارها ذکر کردید، اما انصافاً بسیج سازندگی خودش یک شعبه کار عظیم است. اگر شما با آموزش و پرورش همان طور که اول من گفته بودم میتوانستید هماهنگی کنید شما و آموزش وپرورش ومثلاً وزارت علوم، تمام اوقات تابستان، اوقات فراغت با بهترین کارها پر میشد ومحصول آن چشم را پر میکرد. مگر ما نمیخواهیم امکانات کشور را، امکانات دولت را کانالکشی کنیم به ابعاد زوایای این کشور که محرومند. خیلی خوب، یکی از بهترین و امینترین کانالها این است. این را نمیشود در ردیف کارهای دیگری قرار داد. این کار خیلی مهم است. من تاکید میکنم مسئلة بسیج سازندگی را.» سازمان از منظر قانون و مقررات با توجه به تدابیر عنوان شده سازمان بسیج سازندگی از سال 1384ه-.ش با حمایت دولت و مجلس، دامنة فعالیتهای خود را افزایش داد. از جملة این اقدامها، صدور مجوز به کارگیری جوانان در طرحهای دولتی و عمومی به سازمان بسیج سازندگی در قالب تبصرههای قانون بودجه است. در راستای غنیسازی اوقات فراغت جوانان با حمایت ریاست محترم جمهوری، آییننامة اردوهای هجرت(3) بسیج سازندگی در سال 85 به تصویب هیئت دولت رسید که زمینه را برای حضور گسترده جوانان با مشارکت وزارتخانهها و دستگاههای دولتی فراهم نمود. آییننامة اردوهای هجرت (3) مادة -1 به منظور پیشگیری و کاهش ناهنجاریهای اجتماعی، فرهنگی از طریق غنیسازی اوقات فراغت جوانان و استفاده از نیرو و نشاط جوانان در عرصههای سازندگی اردوهای هجرت(3) از اول تیرماه تا دهم شهریور ماه توسط سازمان بسیج سازندگی با اهداف زیر اجرا میشود: الف- غنی سازی اوقات فراغت جوانان؛ ب - آشنایی جوانان با فرهنگ کار و تلاش و فعالیتهای گروهی؛ ج- کمک به سازندگی و خدماترسانی به روستاها و مناطق محروم. مادة -2 سازمان بسیج سازندگی موظف است از نیروهای جوان داوطلب دانشآموز، دانشجو و طلبه (اعم از برادران و خواهران) برای شرکت در اردوهای موضوع این آییننامه دعوت و ثبتنام کند. تبصره: مسئولیت ساماندهی، هدایت و حمایت از اردوهای خودجوش جهادی جوانان در راستای تحقق اهداف اردوهای هجرت(3) برعهدة سازمان ملی جوانان خواهد بود. مادة -3 سازمان مدیریت و برنامهریزی استان موظف است با هماهنگی سازمان بسیج سازندگی فعالیتها و پروژههای زودبازده با ویژگیهای زیر که دورة اجرای آن متناسب با دورة برگزاری اردوهای موضوع این آییننامه است، حداکثر تا پایان خردادماه مشخص و به شورای برنامهریزی و توسعة استان اعلام نماید: الف - زودبازده، کوچک، عامالمنفعه و قابل اجرا برای به کارگیری نیروی جوان. ب - وجود تنوع لازم از نظر زمینههای آموزشی و مهارتی، پژوهشی، بهداشتی درمانی، فرهنگی و اجتماعی، عمرانی (از قبیل منابع طبیعی، کشاورزی، پلسازی و ...) و خدماترسانی. تبصره-1 شورای برنامهریزی و توسعه استان با دعوت از نماینده نیروی مقاومت بسیج، ظرف یک هفته پس از دریافت نظر سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور برحسب نوع و مدت، اجرای فعالیتها و پروژههای یاد شده را به سازمان بسیج سازندگی واگذار نماید. تبصره -2 اعتبار فعالیتها و پروژههای موضوع این ماده حسب مورد توسط دستگاه اجرایی ذیربط و بر اساس موافقتنامه و در چارچوب تفاهم نامة امضا شده در اختیار سازمان بسیج سازندگی قرار میگیرد. تبصره -3 دستگاههای اجرایی مجازند با رعایت مقررات، نسبت به تفویض اختیار لازم به سازمان بسیج سازندگی نیروی مقاومت بسیج به عنوان مجری طرح و پروژههای موضوع این آییننامه اقدام نمایند. ماده-4 کلیه دستگاههای اجرایی اعم از ملی و استانی مکلفند در خصوص ایاب و ذهاب و محل استقرار نیروهای طرح هجرت(3) همکاریهای لازم را با سازمانهای بسیج سازندگی و ملی جوانان حسب مورد به عمل آورند. ماده-5 سازمان بسیج سازندگی موظف است بر اساس ثبت نامهای انجام شده، سهمیة نفر روز هر استان را از نیروهای طرح هجرت(3) مشخص و به استان اعلام نماید. ماده -6 به منظور سیاست گذاری، هماهنگی، پشتیبانی و نظارت بر اجرای طرح اردوهای هجرت (3) ستاد عالی پشتیبانی از اردوهای یاد شده با ترکیب زیر تشکیل میشود: الف - رئیس جمهور (رئیس ستاد)؛ ب - معاون اجرایی رئیس جمهور (دبیر ستاد)؛ ج - معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور؛ د - وزیر کشور؛ ه- - وزیر آموزش و پرورش؛ و- وزیر کار و امور اجتماعی؛ ز- وزیر جهاد کشاورزی؛ ح - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری؛ ط - معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان ملی جوانان؛ ی - رئیس دفتر مناطق محروم کشور- ریاست جمهور؛ ک - فرمانده نیروی مقاومت بسیج؛ ل - سایر اعضای دولت حسب مورد. ماده -7 شرح وظایف ستاد به شرح زیر خواهد بود: الف - سیاست گذاری و برنامهریزی در مورد نحوة اجرای اردوهای هجرت(3)؛ ب - نظارت بر اجرای اردوهای هجرت(3)؛ ج - اخذ گزارش از نحوه عملکرد طرح اردوهای هجرت(3)؛ د - رفع مشکلات اجرایی در اجرای طرح؛ ه- تصمیمگیری در خصوص سایر موارد مرتبط با این آیین نامه و اجرای طرح. تبصره: تصمیمات ستاد با امضای دبیر ستاد ابلاغ خواهد شد. ماده-8 مسئولیت هماهنگی، پشتیبانی و نظارت بر اجرای طرح اردوهای هجرت(3) در استانها بر عهده استاندار بوده و استاندار موظف است گزارش مربوط را به صورت ماهانه برای ستاد عالی ارسال نماید. سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور موظف است در لوایح بودجه سنواتی اعتبار مربوط به پشتیبانی و هدایت اردوهای هجرت(3) را به صورت ردیف مستقل ذیل اعتبارات نهاد ریاست جمهوری پیشبینی نماید. همچنین به منظور توسعه فعالیتهای بسیج سازندگی و نهادینه کردن آن مجلس شورای اسلامی قانون بسیج سازندگی را در بهمن ماه سال 86 به تصویب رساند. قانون اختیارات سازمان بسیج سازندگی (مصوب 23/11/1386) ماده-1 در راستای اجرای اصل 147 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سازمان بسیج سازندگی و ردههای تابعه به عنوان مجری طرحهای عمومی و دولتی محسوب و مجاز به تبادل توافقنامه یا انعقاد قرارداد با دستگاههای دولتی هستند. دستگاههای اجرایی مجازند در پروژههای واگذاری نسبت به تفویض اختیار لازم به بسیج سازندگی اقدام و تلاش در جهت محرومیتزدایی، عمران و آبادانی روستا و مناطق محروم، غنی سازی اوقات فراغت جوانان در عرصههای کار، تلاش و بهرهبرداری از تواناییهای آنها، توسعه و بسط فرهنگ سازندگی در بین جوانان، کمک به دولت در توسعة سازندگی معنوی و مادی کشور به ویژه در طرحهای عام المنفعه، افزایش توان فنی و تجربی جوانان داوطلب و بسیجیان و ایجاد فضای مناسب برای تمرین در فعالیتهای گروهی و کمک به رفع مشکل اشتغال جوانان، اعم از دائم و موقت، اقدام نمایند. ماده-2 کلیة وزارتخانهها، مؤسسات و نهادهای دولتی و عمومی، شرکتها و مؤسساتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است، به ویژه وزارتخانههای جهاد کشاورزی، بهداشت درمان و آموزش پزشکی، راه و ترابری، تعاون، نیرو، کار و امور اجتماعی، آموزش و پرورش، رفاه و تامین اجتماعی، سازمان حفاظت محیط زیست، دفتر مناطق محروم ریاست جمهوری، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، شهرداریها و دهیاریها مجازند متناسب با میزان آمادگی بسیج سازندگی، بخشی از فعالیتها، طرحها و پروژههای تملک دارایی زود بازده، کم هزینه و عام المنفعه، امدادی، فرهنگی و مردمیاری خود را با استفاده از نیروهای داوطلب بسیجی و مردمی، جوانان و متخصصین سازمان یافته، توسط سازمان بسیج سازندگی نیروی مقاومت بسیج اجرا نمایند. ماده3 - به منظور اجرای طرحهای زود بازده، عام المنفعه و کم هزینه، سازمان بسیج سازندگی به عنوان دستگاه اجرایی و مجری برخی از طرحهای دولتی شناخته میشود و مجاز به تبادل موافقتنامه و یا انعقاد قرارداد با آنهاست. ماده4 - دولت هر ساله بخشی از اعتباراتی را که برای اهداف فوق در بودجة سنواتی در نظر میگیرد، در ردیف مستقلی به عنوان کمک به طرحهای سازمان بسیج سازندگی در اختیار نیروی مقاومت بسیج قرار میدهد. ماده-5 سازمان بسیج سازندگی برای تامین نیروهای مورد نیاز خود میتواند علاوه بر سازماندهی و استفاده از نیروهای داوطلب و بسیجی اعم از جوانان و متخصصین، از میان واجدین شرایط مشمول خدمت وظیفة عمومی، تعدادی را همه ساله جذب و سازماندهی نموده و حسب مورد جهت آموزش سوادآموزی، بهداشت و درمان، مردمیاری، خدماترسانی و محرومیتزدایی از روستاها و مناطق محروم به کار گیرد. تعداد و میزان تحصیلات این دسته از مشمولین به پیشنهاد نیروی مقاومت بسیج توسط ستاد کل نیروهای مسلح تعیین و ابلاغ میشود. ماده-6 آیین نامة اجرایی این قانون حداکثر ظرف 3 ماه بنا به پیشنهاد نیروی مقاومت بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و با همکاری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهایمسلح تهیه و به تصویب هیئت وزیران میرسد. چشمانداز سازمان بسیج سازندگی با استعانت از خداوند متعال و توسل به پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه معصومین(ع) و با شوق ساختن ایرانی آباد و خدمت به محرومان و مستضعفان در راستای آرمانهای بلند معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) و تاکیدات مقام معظم فرماندهی کل قوا در چشمانداز بیست ساله، بسیج سازندگی سازمانی است: برخوردار از شان و منزلت مطلوب اجتماعی در بین آحاد مردم و مسئولان نظام، گشایندة عرصههای جدید جذب جوانان در بسیج، خدمتگزار جامعه و همکار دولت در عرصههای سازندگی، مردمیاری و خدماترسانی، هماهنگ با سازمانها و نهادهای دولتی و غیردولتی، الگو در عرصههای سازندگی و برخوردار از زمینههای اشتغال بسیجیان ویژگیهای سازمان در افق چشمانداز به این شرح است: ظرفیتهای لازم برای غنیسازی اوقات فراغت جوانان و اشباع حس هیجان طلبی آنان؛ ظرفیتهای لازم برای استفاده از توانمندیها، منابع و امکانات مردمی و دولتی در امر سازندگی، خدمات رسانی و محرومیت زدایی؛ برخوردار از مدیران و کارشناسان متخصص، مجرب، متعهد و آموزش دیده برای انجام فعالیتهای سازندگی و محرومیتزدائی؛ بهرهمند از دانش، فن آوری، تجهیزات مناسب و به روز در زمینة سازندگی و محرومیتزدایی؛ دارای سازمانی منعطف، توسعهپذیر، منسجم، پویا، اثر بخش، هدفمند، علمی و در عین حال ارزشی و کاملا منطبق با اصول و ارزشهای اسلامی برای حضور در عرصههای مختلف؛ برخوردار از سامانههای نوین، روزآمد و بومی سازی شده با الگویی برتر برای حضور در عرصههای مختلف و پشتیبان دولت در تمامی نقاط کشور؛ دارای تعامل سازنده و مؤثر و بهرهمند از توان متخصصان بسیجی در امور سازندگی کشور؛ شورآفرین و تقویت کنندة هویت دینی و وحدت ملی؛ اشاعه دهندة تفکر و فرهنگ بسیجی در جامعه. اهداف بسیج سازندگی 1) غنی سازی اوقات فراغت جوانان در عرصههای کار و تلاش؛ 2) کمک به دولت در توسعة سازندگی معنوی و مادی کشور به ویژه در طرحهای ملی (واکسیناسیون و احیای جنگلها و...)؛ 3) اشاعه فرهنگ کار و تلاش با بهرهگیری از روحیه و منش بسیجی در میدانهای مختلف؛ 4) کمک به محرومیت زدایی و عمران و آبادانی روستاها با به کارگیری مردم در سازندگی کشور؛ 5) اشباع حس هیجان طلبی جوانان؛ 6) افزایش توان فنی و تجربی جوانان و بسیجیان؛ 7) ایجاد فضای مناسب برای تشکل و یادگیری فعالیتهای گروهی؛ 8) کمک به رفع مشکلات بیکاری جوانان (اعم از دائم و موقت)؛ 9) بهرهبرداری از توان متخصصین بسیجی در امور تخصصی و سازندگی کشور؛ 10) کاهش هزینههای پنهان دولت با استفاده از طرح بسیج سازندگی. عرصههای فعالیت و اقشار همکار: عرصههای فعالیت: 1) مرمت، بهسازی و زیباسازی مدارس؛ 2) منابع طبیعی، کشاورزی و آبخیزداری؛ 3) خدمات درمانی و آموزش بهداشتی؛ 4) کلاسهای تقویتی، جبرانی و مشاوره تحصیلی؛ 5) آموزش فنی، حرفهای و مهارتی؛ 6) خدمات عمران و آبادانی روستایی؛ 7) خدمات حمایتی؛ 8) اشتغال ایجاد شده و سایر عرصهها. اقشار همکار عبارتند از: - سازمان بسیج دانشجویی (محور اردوهای جهادی دانشجویی)؛ - سازمان بسیج دانشآموزی (عرصة مرمت، بهسازی و زیباسازی مدارس)؛ - سازمان بسیج جامعه پزشکی (عرصه خدمات درمانی و آموزش بهداشتی)؛ - معاونت بسیج خواهران (بخش مربوط به خواهران در تمامی عرصهها)؛ - سازمان بسیج فرهنگیان (عرصه کلاسهای تقویتی، جبرانی و خدمات مشاوره- عرصة آموزش فنی و حرفهای و عرصه سوادآموزی)؛ - سازمان بسیج مهندسین (در زمینههای فنی و خدمات مشاوره مهندسی)؛ - سازمان بسیج طلاب و روحانیون (حضور در اردوهای هجرت(3) و انجام برنامههای فرهنگی) |